Ekologiczne jednostki certyfikujące
Natura była i jest jednym z najbogatszych źródeł surowców stosowanych do produkcji kosmetyków. Szybki rozwój i popularyzacja kosmetyków naturalnych jednoznacznie wskazują na atrakcyjność substancji roślinnych i pochodzenia roślinnego. Trend produktów ekologicznych i organicznych, dotyczący zarówno branży kosmetycznej, jak i spożywczej rozpoczął się już na początku XXI wieku i trwa do dziś. Pomimo, iż segment kosmetyków noszących miano "naturalny" wciąż rośnie, w Europie brakuje jednoznacznej, oficjalnej i obowiązującej regulacji prawnej dotyczącej tej grupy produktów.
Jakie są wytyczne dotyczące oznaczeń kosmetyków naturalnych?
Komitet Ekspertów Produktów Kosmetycznych przy Komitecie Zdrowia Publicznego Rady Europy w 2000 r. stworzył wytyczne dla produkcji i oznakowania kosmetyków naturalnych, niemniej jednak do dziś nie stanowią one obowiązującego prawa. Uzupełnieniem powstałej luki w regulacjach zajęły się ekologiczne jednostki certyfikujące. W krajach europejskich najpopularniejszymi jednostki certyfikującymi są: COSMEBIO/ECOCERT, BDIH, SOIL ASSOCIATION, ICEA. Organizacje te w 2002 r. stworzyły grupę roboczą, która w 2009 r. wprowadziła jednolite standardy certyfikacji pod nazwą COSMOS (Cosmetics Organic Standard). Nowo opracowane standardy certyfikacji miały jednocześnie pozwolić ww. jednostkom na kontynuację ich dotychczasowej pracy bez konieczności wprowadzania znaczących zmian.
Alternatywą dla standardów COSMOS stało się zawiązane w 2007 r. Europejskie Ugrupowanie Interesów Producentów Kosmetyków Naturalnych i Organicznych pod nazwą Natrze. Ugrupowanie to zrzeszało pionierskie w dziedzinie kosmetyków naturalnych firmy produkcyjne (Weleda, Wala, Lavera, Logocos, Primavera, Burt's bees i CEP - Cosmetik Entwicklungs- und Produktionsgesellschaft). Również w przypadku NaTru celem działań było ujednolicenie i klarowność zasad certyfikacji kosmetyków naturalnych i ekologicznych.
Należy podkreślić, iż certyfikowanie kosmetyków nie jest obligatoryjne i z reguły odbywa się w sposób odpłatny, na który nie mogą pozwolić sobie małe firmy. Coraz częściej konsumenci mają jednak świadomość wielu nadużyć, do jakich dopuszczają się producenci kosmetyków, nadając im miano „naturalnych” i z reguły wybierają produkty certyfikowane.