Aromamarketing – zapachowy sposób na zwiększenie sprzedaży
Poznaj tajemnice aromamarketingu! Wyjaśniamy, czym jest aromamarketing, gdzie się go stosuje i na czym polega jego fenomen. Odkryj wszystkie korzyści z zastosowania tego wyjątkowego narzędzia marketingowego i pomyśl o tym, aby wprowadzić je do swojego biznesu. Wybór zapachu do Twojej branży nie przysporzy Ci żadnych trudności, a w ECOSPA znajdziesz olejki eteryczne, które doskonale sprawdzą się w marketingu zapachowym!
Aromamarketing – czym jest?
Aromamarketing polega na stosowaniu zapachów o określonym działaniu w celu uzyskania pozytywnego odbioru oferty przez konsumentów i stworzenia prozakupowej atmosfery. Z aromarketingu korzystają jednak nie tylko sklepy – jego zasady są znane także właścicielom różnych punktów usługowych, hoteli, a także biur podróży i restauracji. Umiejętne wykorzystanie różnych zapachów może znacząco zwiększyć sprzedaż różnych produktów oraz zachęcić do korzystania z rozmaitych usług. Przyjemny aromat w galerii handlowej zdecydowanie umila czas, który poświęca się na zakupy, ale trzeba też zdawać sobie sprawę z tego, że za jego sprawą klienci zazwyczaj kupują więcej niż zamierzali.
Na czym polega aromamarketing?
Warto wiedzieć, że węch ma pewną przewagę nad innymi zmysłami, ponieważ jest bezpośrednio powiązany z układem limbicznym w mózgu i natychmiast pobudza ludzkie emocje oraz może przywoływać różne wspomnienia i skojarzenia. Niemal 75% uczuć doświadczanych w ciągu dnia jest regulowanych przez zapachy! Trzeba zaznaczyć, że percepcja zapachu jest kwestią subiektywną, na którą wpływa wiele czynników, takich jak kultura, osobiste doświadczenia i indywidualne preferencje.
Dzięki użyciu określonych zapachów możliwe jest nawiązanie kontaktu z klientami i oddziaływanie na ich nastrój. Zapach może przyciągnąć nowych klientów i sprawić, że oferowane towary i usługi będą wydawały się atrakcyjniejsze i godne większego zainteresowania. Marketing zapachowy zwiększa także świadomość marki i ogólne zadowolenie klientów. Należy podkreślić, że we współczesnym świecie, który jest przepełniony reklamami wizualnymi oraz dźwiękowymi, tradycyjne narzędzia marketingowe są coraz mniej skuteczne, dlatego trzeba docenić potencjał aroma marketingu.
Jeśli interesuje Cię aromamarketing, pamiętaj o tym, że rozpylanie syntetycznych zapachów na dłuższą metę daje mniej korzyści niż stosowanie naturalnych olejków eterycznych. Dowiedz się więcej na temat tego, jak olejki eteryczne działają na Twój organizm i otaczaj się pięknymi zapachami także w domowym zaciszu!
Korzyści z zastosowania aromamarketingu
Zapachy wpływają na emocje i decyzje Klientów sklepu czy na przykład gości firmy, a także na samopoczucie, zachowanie, a nawet wydajność pracowników. Dla przykładu – olejek rozmarynowy, który jest jednym z najpopularniejszych olejków do aromaterapii, poprawia koncentrację. Olejek lawendowy z kolei uspokaja, więc niekoniecznie sprawdzi się w sklepie, ale będzie za to odpowiedni do tego, aby wykorzystać go w centrum medycznym.
Aromat może wywołać miłe uczucia i zachęcić do dłuższego pobytu w sklepie. Zapach współtworzy również wizerunek produktu, usługi czy firmy. W podobnym celu stosuje się przecież także perfumy - są one naszą wizytówką i określają naszą osobowość.
Aroma marketing bardzo pozytywnie wpływa na sprzedaż oraz prestiż miejsca i jest skutecznym narzędziem marketingowym. Klienci nie tylko chętniej wydają pieniądze w miejscach, w których ładniej pachnie, ale też chcą do nich wracać, bo czują się w nich komfortowo. Nachalne reklamy są tym, czego większość z nas wolałaby unikać, dlatego marketing opierający się na oddziaływaniu na zmysłu węchu, doskonale rokuje na przyszłość.
Stosując Aromamarketing, wykorzystuje się także urządzenia – zapachy można rozpylać w pomieszczeniach dzięki różnego typu dyfuzorom, jednak w mniejszych sklepach czy punktach usługowych sprawdzi się także kominek zapachowy.
Gdzie stosuje się aromamarketing?
Marketing sensoryczny sprawdza się w rozmaitych miejscach, np. w galeriach handlowych. Tam różne aromaty są bardzo mocno wyczuwalne – zapachowy marketing stosuje się w sklepach odzieżowych, obuwniczych i kosmetycznych, a także w kinach i punktach usługowych. Oprócz tego zapachowe tricki znają także właściciele hoteli, prywatnych gabinetów lekarskich i spa. Aromamarketing wykorzystuje się ponadto w kawiarniach i restauracjach, bankach i biurach oraz w centrach fitness. Co ciekawe, nie jest on także obcy branży e-commerce – perfumowany gratis bądź papier do pakowania, to dodatki, dzięki któremu klient poczuje się wyróżniony!
Jaki zapach wybrać dla Twojej branży?
Jeśli aromaterapia nie jest Ci obca i stosujesz różne naturalne olejki eteryczne, to pewnie już podejrzewasz, które zapachy mogą sprawdzić się w Twojej branży. Jeśli pracujesz w branży odzieżowej, to postaw na eleganckie zapachy, kojarzące się z luksusowymi perfumami. W sklepach z ubraniami i obuwiem szczególnie dobrze sprawdzają się szyprowe zapachy. Szypry mogą pachnieć bergamotką, paczulą, wetiwerem, grejpfrutem, a także drzewem sandałowym i cedrem.
W Centrum fitness, spa lub w poczekalni prywatnej przychodni lekarskiej najlepiej będzie wykorzystać zapachy, które tworzą atmosferę relaksu i odprężenia. Eukaliptus, sosna, wspomniana już lawenda i cytrusy redukują stres oraz sprzyjają pozytywnym emocjom. Sprawdź naszą recepturę na pomarańczową mgiełkę odświeżającą powietrze!
W lecie warto stosować lekkie i orzeźwiające aromaty – mięta i cytrusy to doskonały wybór, natomiast w okresie zimowym postaw na woń kojarzącą się ze świętami. Pamiętaj o tym, że cynamon nie tylko rozgrzewa, ale też poprawia apetyt, więc powietrze w sklepie spożywczym opłaci się przesycić wonią olejku cynamonowego.
Bibliografia:
- Berčík J., Paluchová J., Gálová J., Aroma Marketing – a Modern Marketing Phenomenon, International Scientific Days 2018, str. 586-598.
- Berčík J., Neomániová K., Mravcová A., Review of the potential of consumer neuroscience for aroma marketing and its importance in various segments of services, Applied Sciences 2021, t. 11., nr 16.
- E. Sendra-Nadal A., Carbonell-Barrachina, Sensory and aroma marketing, Wageningen Academic Publishers 2017.
- Aromaterapia i inne terapie naturalne, REA 2006