Masz pytania?
  • Napisz do nas Jesteśmy na Facebooku!
  • Logowanie
    Przypomnij hasło
  • Rejestracja

Smog, a zdrowie skóry

Ocena (0 / 5,00)

Polska należy do czołówki krajów Unii Europejskiej z najgorszą jakością powietrza. Problem zanieczyszczonego powietrza jest najbardziej aktualny w okresie jesienno-zimowym, kiedy to smog staje się stałym elementem życia w dużej aglomeracji. Smog wpływa negatywnie na wszystkie żywe organizmy, w tym na organizm człowieka - upośledza funkcjonowanie układu oddechowego, układu krążenia, wpływa negatywnie na pracę nerek, zwiększa ryzyko powstawania alergii, ale też ma ogromny, negatywny wpływ na naszą skórę. Dobrą wiadomością jest to, że za pomocą odpowiednio dobranych surowców kosmetycznych możesz stworzyć domowe kosmetyki DIY o działaniu “anti-pollution”, które będą ograniczać negatywny wpływ smogu na skórę.

 

 

Czym jest smog?

“Smog” to słowo pochodzące z języka angielskiego, stanowiące połączenie dwóch słów -  smoke (dym) i fog (mgła). Smog jest mieszaniną chemicznych związków, m. in. metali ciężkich (arsenu, niklu, ołowiu, kadmu i rtęci), tlenku węgla i dwutlenku azotu, benzopirenu etc.

Dlaczego smog jest szkodliwy dla skóry?

Według Światowej Organizacji Zdrowia aż 33 polskich miast znajduje się na liście 50 miast narażonych na największe stężenie pyłu PM2,5, który jest najgroźniejszy dla zdrowia człowieka. Mikrocząsteczki pochodzące ze smogu (przede wszystkim pył PM2,5) są w stanie wnikać  i blokować ujścia gruczołów łojowych (tzw. porów), powodując gromadzenie się sebum oraz martwych komórek skóry, co w konsekwencji może doprowadzić do nasilenia trądziku, pogorszenia kolorytu skóry. Kolejnym bardzo poważnym niewidzialnym zagrożeniem dla skóry są wolne rodniki, które są obecne w zanieczyszczonym powietrzu. Wolne rodniki to wysoko reaktywne cząsteczki, które po wprowadzeniu do żywego organizmu uszkadzają strukturę DNA i są jedną z głównych przyczyn starzenia się skóry.

Jak rozpoznać, że Twoja skóra cierpi od wpływu smogu?

Jeśli w okresie zimowym zauważysz u siebie zaostrzenie przynajmniej kilku z poniższych objawów, prawdopodobnie Twoja skórą cierpi od smogu:

●     Skórą jest blada, ma szary koloryt.

●     Występuje zaostrzenie objawów trądziku - zwiększyła się ilość stanów zapalnych, a także zaskórników otwartych i zamkniętych.

●     Skóra jest przesuszona, ściągnięta.

●     Zwiększyła się skłonność do podrażnień.

●     Skóra bardziej się przetłuszcza.

●     Już 3 dni po wykonaniu peelingu skóra znowu jest szorstka (nadmierna keratynizacja naskórka).

●     Zaostrzyły się objawy AZS, łuszczycy lub innych chorób skórnych.

Jak chronić skórę przed smogiem?

Jeśli powietrze w Twoim mieście jest nadmiernie zanieczyszczone, a na skórze rozpoznajesz powyższe objawy, warto zadbać o odpowiednią kosmetyczną profilaktykę przeciwsmogową.

W kosmetycznej profilaktyce antysmogowej postaw na surowce o działaniu:

  1. Oczyszczającym:

-       węgiel aktywny bambusowy

-       glinka zielona, żółta, czerwona

-       enzym z dyni

-       czarne mydło afrykańskie.

  1. Nawilżającym i regenerującym:

-       oleje bogate w NNKT i/lub witaminę E (m.in. olej z wiesiołka, olej z czarnej porzeczki, olej z nasion czerwonej maliny, olej z dzikiej róży, olej z nasion pomidora, olej z awokado, olej jojoba, olej Inca Inchi)

-       skwalan

-       witamina A

-       d-pantenol

-       pseudokolagen.

  1. Antyoksydacyjnym:

-       surowce pozyskiwane z zielonej herbaty (ekstrakt z zielonej herbaty, olej z zielonej herbaty, zielona herbata mikronizowana, hydrolat z zielonej herbaty)

-       kompleks na naczynka

-       ekstrakty roślinne (ekstrakt z prawoślazu, z wąkroty azjatyckiej, z miłorzębu)

-       witamina E

-       witamina C

-       witamina B3

-       kwas alfa-liponowy

-       koenzym Q10

-       hydrolat oczarowy.

  1. Filmotwórczym:

-       niezmydlalna frakcja oleju sojowego

-       bioferment z alg

-       bioferment z bambusa

-       kwas hialuronowy.

Plan pielęgnacji antysmogowej

Wieczorem, jak tylko wrócisz do domu, wykonaj dokładny demakijaż. Makijaż usuń płynem micelarnym lub olejkiem myjącym, a następnie umyj twarz płynem myjącym lub pianką opartą na łagodnych detergentach (np. na bazie AN lub MS).

Po demakijażu przejdź do tonizacji skóry. Bazą Twojego toniku może być hydrolat oczarowy lub hydrolat z zielonej herbaty, które posiadają właściwości antyoksydacyjne.

Po tonizacji jest czas na peeling. W okresie zwiększonego ryzyka wystąpienia zanieczyszczeń powietrza proponujemy wykonywać delikatne peelingi. Enzym z dyni połączony z kwasem hialuronowym jest świetną alternatywą dla peelingów mechanicznych. Recepturę i sposób stosowania peelingu enzymatycznego z enzymem z dyni znajdziesz tutaj.

Po zmyciu peelingu enzymacznego nałóż na twarz maseczkę o działaniu oczyszczająco-antyoksydacyjnym. Może to być np. maseczka z węglem aktywnym lub maseczka z glinki zielonej. Naturalne domowe maseczki DIY możesz stosować 1-2 razy w tygodniu.

Po zmyciu maski ponownie stonizuj skórę, a następnie przejdź do najważniejszego kroku pielęgnacji antysmogowej - serum antyoksydacyjnego z witaminą C. Serum z witaminą C polecamy wzbogacić glukonolaktonem, który wzmocni właściwości antyoksydacyjne, nawilży, wygładzi i poprawi koloryt Twojej skóry.

Po zastosowaniu serum odczekaj kilka minut i dopiero wtedy zaaplikuj na skórę krem. Naturalny własnoręcznie robiony krem “anti-pollution” powinien być bogaty w antyoksydanty, substancje regenerujące i nawilżające. Do wykonania naturalnego kremu DIY wykorzystaj bazę kremową, do której możesz dodać np. koenzym Q10, witaminę E, d-pantenol i olej z dzikiej róży.

Rano powtórz powyższe kroki pomijając 1 krok demakijażu, peeling i maseczkę.

Czego unikać?

Polecamy unikać:

-       kosmetyków myjących opartych na mocno oczyszczających środkach powierzchniowo czynnych (m. in. SLES)

-       intensywnych peelingów (mikrodermabrazja, zabiegi z kwasem glikolowym, TCA lub retinolem).

Oprócz odpowiedniej pielęgnacji pamiętaj o zdrowym odżywianiu i wystarczającym nawadnianiu. Skonsultuj się z lekarzem w sprawie suplementacji.

 

Pomóż podjąć decyzję innym - oceń i skomentuj